Я. Левич В окупованому місті._cr - копия


«В окупованому місті»

Погляд на Другу світову війну художники висвітлювали особисто, через індивідуальне сприйняття. До теми окупації України під час фашистської навали ще студентом Київського художнього інституту звертається художник-шістдесятник Яким Давидович Левич (1933 – 2019). Сюжетом його твору постає окупований Київ, який закарбувався в пам’яті з дитячих років.  

Зображально-виразними засобами відбито сюжет з двома  жінками, які смиренно намагаються сприймати ситуацію, пов’язану з особливою скрутою під час окупації рідного міста Третім Рейхом. Автором використаний великий (на повний зріст) вертикальний формат з нижньою точкою зору. Згадуючи ті події, художник з особливою повагою вшановує та вклоняється незламним жінкам, які терпляче переносять усі труднощі війни в рідному місті. Обираючи відповідну композицію, у напруженій тональності втілює митець свої дитячі спогади, сповнені важкими переживаннями, згадуючи жінок із червоними пов’язками на руках біля стіни будівлі з написом «бомбосховище». Навколо них всі ознаки війни, як-то: руїни, металеві огорожі та ін.  

Картина написана у 1958 році  в стилі вітчизняного реалістичного мистецтва з типовими прикметами епохи, й одразу була придбана Дирекцією виставок Міністерства культури України, а наступного року – передана сумському музею.

Саме за часи «хрущовської відлиги» став можливим такий погляд на побутову тему з історії Другої світової війни. Ім’я Якима Давидовича Левича пов’язане з українським андеграундом 1960 – 80-х. У творчості автора національні мистецькі традиції знайшли новий ґрунт для самовираження. Твори художника зберігаються в Національному музеї України, музеї історії Києва, музеї Роджерс-Університету (США), у фондах Міністерства культури та Спілки художників, у Зібранні (колекції) образотворчого мистецтва Градобанку, в інших приватних колекціях Києва, Санкт-Петербурга, Софії, а також США, Англії, Ізраїлі, Німеччині.

Директор музею Надія Юрченко