Поміщиця. 1880-і
Запорізький козак. 1884
Побутовий жанр був одним з провідних у творчості передвижників. Для жанрових полотен представників Товариства характерна яскраво виражена соціальна направленість, правдиве відображення повсякденного життя різних верств російського суспільства. У картині «Ранок поміщиці» (1883 – 1886) Костянтин Маковський (1839 – 1915) відобразив затишок інтер’єру садиби в Качанівці літній сонячний ранок. Лакей подає поміщиці ранковий чай. У цій домашній сцені все звичайне – спокій, тиша, розміреність побуту. Про зовнішню велич палацу нагадують лише частини колони та статуї за вікном. Але вони не становлять контрасту з інтер’єром, органічно вписуючись в предметний ряд. Персонажі – поміщиця (дружина Василя Васильовича Тарновського старшого і мати Василя Васильовича молодшого – з нього написаний «Запорізький козак» (1884)) та лакей, незважаючи на їх різне соціальне походження, теж знаходяться в стані гармонії. Вони – люди вже досить похилого віку – об’єднані саме приналежністю до палацу, в якому пройшло життя. За цією обставиною сповнений гідності лакей дуже нагадує Фірса з «Вишневого саду» (прототипом, до речі, цього персонажу послужив лакей садиби Линтварьових, де нині Сумський Будинок-музей А. Чехова)