БЕРТРАН Ж.-Б.1823 – 1887. ОФЕЛІЯ.1872

БЕРТРАН Ж.-Б.1823 – 1887. МАРГАРИТА.1873


В березні  виповнюється 200 років із дня народження французького художника, літографа Жана-Батиста (Джеймса) Бертрана (1823–1887), творчість котрого представлено в Сумському художньому музеї ім. Никанора Онацького.

Спочатку він був учнем Етьєна Рея, згодом – Жана-Клода Боннефонда в Школі витончених мистецтв у Ліоні. Переїхавши до Парижу, вступив до Школи красних мистецтв (1844), провів свою першу виставку в Салоні (1857). Бертран перебував в Італії з 1857 до 1862 рр. У Римі вивчав роботи старих майстрів і надавав свої картини до щорічного Паризького салону. Тут на нього вплинула діяльність назарейців – угрупування німецьких й австрійських художників-романтиків ХІХ ст., відомих полотнами на християнські, історичні або алегоричні сюжети, стилізовані під італійське мистецтво ХV ст.

Повернувшись до Парижу, він подружився зі скульпторами Другої Імперії. Під їхнім впливом Бертран з 1866 року присвятив творчість алегоріям і жанровим сценам, відійшовши від свого раннього назарейського стилю. Це були образи великих героїнь історії та літератури, серед яких – портрети «Офелія» та «Маргарита» з колекції СОХМ.

Маргарита – одна з головних героїнь трагедії «Фауст» Гете. Бертран зобразив її біля міського муру перед статуєю Богородиці, в якої просить підтримки та каяття. Дівчина тримає у руках квіти, що надають персонажу певної містичності. Погляд глядача привертають червоні маки як символ краси та молодості, білі ромашки – знак чистого кохання, ніжності, вірності. Маргариту зображено в сукні й головному уборі чорного кольору,  підкреслюючи трагічність її образу.

Офелія, з іншого полотна Бертрана, також тримає квіти, її волосся прикрашає вінок із тих же рослин. Вона замріяно вдивляється в далечінь, білий колір сукні окреслює дівоцтво, чистоту та безвинність почуттів. Твори побудовано за класичними принципами: врівноважена композиція, статична поза, гармонія кольорів. Рівне освітлення вигідно підкреслює ідеалізовані образи. 

Найпопулярніші сцени із зображенням Офелії: потоплення, божевілля, поясні квіткові портрети з прикрашеним вінками волоссям. Дослідники звернули увагу, що букет героїні складається з лікарських рослин, три із котрих – отрутні (рута, аквілегія (водозбір) та розмарин).

Критики вважали Бертрана «майстерним, уважним художником з витонченим, гармонійним стилем», про що свідчать картини із Сумського художнього музею.

Старший науковий співробітник Алла КАЧУР