0-02-05-fb458bbf1f1fc0ffa98685d3006d40de0fe8f6f0822783e368083e73f0fd6984_9a2c5ce4

0-02-05-f86501bf921fd49d00ccd6647591b42e1337ee5df7ba1888167e49ee3bdd8855_30c4b643

0-02-05-f537a00c3b40387fd2629bad1c1c9aa49b254f93a98a3a173bd158a81e833330_dc0e830d

0-02-05-f0426af6ff5c1a9d1844ffdc8b854793c20a5e7656af4fbeeb6be93a15966e81_44ead8da

0-02-05-f99dd369420029a3c334d052b6476b865d17215ed06e6fec2f9e98897f76ac24_24fd30b2

0-02-05-af9449d21562ef2965e0fd01912de634137ad454e089d20621ec93b8d39b3107_27a64315

0-02-05-a3766a0e807cf405adb585fb9d092a502206cd0e174ca9489f86c586fae67815_c76c7543

0-02-05-a445da9e8ad7670ee84a3545bec55ae05f57fbf3d01f49ac420bfc9e9120e627_8ee8f995

0-02-05-561089486b17bcd3fc5804723d957318ff78a700bd354e332aae827aeff37bfd_406f710

0-02-05-9074d18041cfb552a73ae568cc1f66e7f3aeda824a58f7336ed003da45ab09e2_78df713a

0-02-05-50fab50ea83caf4f1a469527e0495347cf84427f2ccf22eb869769d0333d0e78_9ccca711

0-02-05-47c5f1ad748d0a9dac30bfdb27d54ad5aa726aa872133c233de3068c03b22443_1951f998

0-02-05-9f5a8d46c1df7a6cf5c3456f83f70276a2d116c035bc5426ddb228203ddbb70e_ffd46a28

0-02-05-9a9916908b6dc91d0d335d07ea88ce13990e3370aa215d548b0ef0c96785fd10_bef2c57a

0-02-05-5c34b9cb4c4b5dad821106e35631db052572dae204dff54a4558448ad70622c4_aeeb6198

0-02-05-2a696861c73129a9dab3711944a7866de202e1b0d25d520f92d80211776ba7d4_da1ba700

0-02-05-0aba70732e8cf3649cdb1bb9b93f538fe2cf0c653d10026fa7ed0f963c413c11_6bca3d92


Порцелянові скарби Данії
 
В експозиції музею ім. Никанора Онацького представлено експонати, виготовлені на Копенгагенській королівській порцеляновій мануфактурі.
Засновником підприємства був Франц Генріх Мюллер, датський фармацевт і спеціаліст в області мінералогії. У 1774 році вчений виступив з пропозицією щодо створення Датської порцелянового виробництва, яку підтримала королева Юліана Марія. У 1779 році король підписав рішення про зміну назви фабрики на Королівську фарфорову мануфактуру та взяв відповідальність за її виготовлення.
Виробництвом керував Арнольд Еміль Крог, який запровадив підглазурний монохромний сіро-блакитний розпис з тонкими акварельними переходами кольорів, що розпливалися під шаром прозорої глазурі. Ніжні, анемічні відтінки в поєднанні з білим і сірим тлом асоціюються з природними з холодними морськими затоками Скандинавських фіордів.
Ці мотиви відтворені в тарелях із колекції музею із морськими пейзажами, де вітрила розкриваються під силою вітру, демонструють рух стихії. Набули популярності також пласкі блюда, схожі на японські таці. На одному з таких філософської символіки набуває композиція зі старим деревом, на тлі якого – тендітна берізка, що протиставляється величі могутнього каштану. Увагу датських майстрів привернула мальовнича простота мотивів. Поряд із характерними для модерна рослинними та тваринними сюжетами, художники змальовували рідну природу: сільські сцени, пасовища, вітряки, озера та морські простори з птахами.
Наприкінці ХІХ ст. почали виготовляти малу фарфорову пластику. Визначилася її тематика – фігурки різних тварин, людей, моделі для яких створювали найкращі художники. З любов’ю до анімалістичного світу зроблено порцелянові песики, свинки, ховрашок з характерними особливостями тварин. Міфологічні мотиви втілилися в образі фавна.
Твори, представлені в експозиції музею, повною мірою розкривають кращі надбання копенгагенських майстрів.

Мол. науковий співробітник Марія ЯРМАК