118350859_3230717717022891_3460919194727517196_o - копия

118227010_3230717720356224_6975265552612719518_o - копия

118224187_3230717653689564_7861162659986738592_o - копия

118222139_3230717723689557_1209937179936207728_o - копия


Скарб, якому немає ціни
 
З нагоди Дня Незалежності України Сумський обласний художній музей ім. Никанора Онацького підготував кілька інформаційних матеріалів про українських художників образотворчого та декоративного мистецтва.
Серед великої спадщини вирізняється дерев’яна пластика видатного закарпатського скульптора Василя Свиди, твори якого ідентифікують націю за етнографічними особливостями з образно поетичним настроєм. У багатофігурній композиції «Вівці мої, вівці» (1949) та серія барельєфів «Пори року» (1947) майстерно відбито красу рідної землі з національними рисами. Митець, звертаючись до побутового жанру, зображує події з життя гуцулів, трударів та охоронців народних звичаїв.
Свида Василь Іванович (1913 – 1989) – український скульптор, різьбяр, народний художник України (1973), лауреат Національної премії України ім. Т.Г. Шевченка (1983), один із засновників сучасної закарпатської школи дерев’яної скульптури.
В монументальному за формою та змістом творі «Вівці мої, вівці» відбилися спогади дитинства майстра про гірські долини. Василь Свида глибоко розуміє уклад життя селян і пастухів з притаманними їм звичаями та віруваннями, зазвичай з музиками.
В квадриптиху «Пори року» на чотирьох дерев’яних прямокутних дошках Василь Свида відтворив побут гуцулів в часовому і просторовому вимірах. Різьбяр демонструє цикли безперервного протікання життєвого процесу. На кожній з дощок представлені пори року. Сповідь про початок весняного пробудження автор розпочинає рельєфом «Весна». Митець зображує весняні посіви, садові роботи, оранку землі, сплаву лісу. Постаті трударів зображені на жнивах у циклі «Літо». При цьому, активний відпочинок відбувається під звучання трембіт. Кульмінацією циклу є рельєф «Осінь». Виноградні грона символізують духовне зростання, життєву мудрість і зрілість. Завершує цілісну структуру композиції пласт «Зима» із зображенням великої родини у хатньому середовищі.
Всі композиції – це своєрідний літопис з життя народу. Фіксуючи свої спостереження, Василь Свида зображує типажі рідного Закарпаття. На думку автора, саме «народне мистецтво – це скарб, якому немає ціни».
Зав. відділу декоративно-ужиткового мистецтва Ірина Яніна