DSC_7556

DSC_7555

DSC_7554

DSC_7553

DSC_7562

DSC_7560

DSC_7559

DSC_7558

DSC_7557

DSC_7552

DSC_7551

DSC_7550

DSC_7549

DSC_7548


Микола Леонідович Панько

Справжнім творцем мистецтва різьблення Сіверщини по праву можна вважати народного майстра Миколу Панька. Творити красиве і корисне – девіз художника.  Любов до різьблення  він отримав у спадок від  діда – майстра деревообробки, який в Поліському краї виготовляв прядки, ложки, меблі.  Змалку маленький хлопчик відчув потяг до кропіткої праці різьбяра, прагнення розкрити таємницю дерева, показати у побутових речах його витонченість і принадність. Так невипадково онук став займатися різьбленням на дереві.

Народився Микола Леонідович  Панько  в 1951 році в селі  Роїще Чернігівської області. Перші спроби творення дерев’яних виробів відносяться ще до шкільних років. Пізніше, під час несення служби в збройних силах України при Чернігівському вищому авіаційному військовому училищі льотчиків, зробив чимало різноманітних сувенірів. (В 1986 році виконував роботи по забезпеченню діяльності авіаційного угрупування, задіяного у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи).

Мистецька скарбниця автора має давні витоки і сучасну наповненість. Зазвичай митець вирізьблює речі в техніці площинно-виїмчастого різьблення. Микола Панько вміло і вишукано оздоблює вироби традиційним поліським орнаментом, тонко відчуває форму предметів і добре знає властивості матеріалу. Іноді він тонує вишукані орнаменти копченням від вогню свічки, і тоді вибагливі візерунки контрастно виступають на світлому чистому тлі. Автор використовує майже всі місцеві породи дерева: липу, акацію, грушу, вербу, берест, ясень, осокір, яблуню, бук.

Серед творчого доробку: скриньки, сільнички, баклаги, черпаки, кухонні дошки, тарелі та цілі мисники. Митець також виготовляє гребінці, дитячі іграшки, продовжує робити меблі, що вдало прикрашають сучасне житло. Автор створив чимало тематичних творів з досить складними композиціями.

Микола Ліонідович Панько – член Національної спілки художників України, заслужений  майстер народної творчості УРСР.

Художник ретельно вивчав техніки різьблення, знайомився з творами в музейних зібраннях, на художніх виставках. Значну допомогу в становленні молодого митця надали музейні співробітники: працівники та науковці Національного музею українського народного мистецтва в Києві, Сумського обласного художнього музею ім. Никанора Онацького, Чернігівського музею ім. Василя Тарновського.

З 1980-х років автор постійно експонує свої твори на художніх виставках – обласних, республіканських, всесоюзних, міжнародних… За роки наполегливої творчої праці проведено понад 20 персональних виставок як в Україні, так і за кордоном (в Києві, Чернігові, Сумах, Болгарії, Швеція, Італії,  виготовлено 600 творів, більшість з яких поповнили музеї України та світу.  Понад  200 творів зберігаються в 16 музеях, серед  яких  близько  3-х десятків  виробів – у Сумському художньому музеї ім. Никанора Онацького. Це дало можливість спостерігати творчий рух митця у часі, зміну технічних прийомів та шляхи формування власної художньої системи.

В багатьох творах майстра найчастіше зустрічаємо елементи солярної орнаментики, що бере початок ще за язичницьких часів. Ромби, зубці, трикутники, кола та розетки органічно співіснують на світлій дерев’яній поверхні тарелі майстра. На світлому тлі виробу, по центру, на дзеркалі виділяється велика дванадцятипелюсткова розетка-квітка, що вдало гармонує з іншими, меншими шестипелюстковими розетками, що густо розміщені по колу широкого випуклого борту. Останні – чергуються з великими  ромбами, всередині яких окреслені маленькі хрестики.  Обабіч широкий борт орнаментований рясними елементами «зубчиків» та «перловою низзю» по краю.

М. Панько – художник свого часу, який виступає спадкоємцем і носієм особливостей та духовних здобутків своїх пращурів. Митець  постійно у пошуках нових форм, що поєднані з основними елементами  тригранно-виїмчастого різьблення. Його твори слугують засобом збереження і примноження духовного потенціалу нації. На сьогодні досвідчений майстер гідно продовжує традиції народного різьбленого мистецтва Чернігівщини.