IMG_1002_2

IMG_1000_2

IMG_0998_2

IMG_0996_2

IMG_0994_2

Євангеліє гетьмана П.Полуботка. Кін. XVII ст.

Євангеліє гетьмана П.Полуботка. Кін. XVII ст.


Серед невеликої колекції стародруків у Сумському художньому музеї зберігається старовинне ілюстроване видання 1681 р. «Євангеліє Павла Полуботка» у барокових шатах роботи українських майстрів-золотарів поч. ХVІІІ ст., яке надійшло до музею у 1925 р. з експедиційних розвідок Никанора Онацького по Сумщині. Як справжній знавець мистецтва Онацький доклав багато зусиль щодо збереження пам’яток культури України, її минувшини для майбутніх поколінь. Сам з давнього козацького роду, де шанували мистецькі традиції. Коло  зацікавлень дослідника було досить широким, художник збирав речі часів гетьманства та козаччини, як-то: зброя, люльки, одяг, гербові печатки, парсунні портрети ХVІІІ – ХІХ ст.

Історична довідка: Павло Леонтійович Полуботок (бл.1660 – 29 грудня 1724, Петербург) – український військовий та політичний діяч. Полковник чернігівський, наказний гетьман Війська Запорозького Лівобережної України (1722 – 1724). Гетьман Глухівського періоду в історії України. Своє особисте церковнослов’янське «Четверо Євангеліє» ще за життя, у 1716 р., він увібрав у позолочені шати з п’ятьма срібними пластинами-вставками з зображеннями Вознесіння Христа та Євангелістів зі своїми християнськими символами, зробленими в техніці гравіювання. Навколо них – складне візерунчасте рослинне оздоблення з позолоченої бронзи.

Книга видана за часи царя Федора Олексійовича, обсягом у 760 сторінок на білому високоякісному німецькому папері, про що свідчить філігрань (водяні знаки). Перед кожним Євангелієм – шмуцтитули з зображенням євангелістів – святих Матвія, Марка, Луки та Іоанна. Кожна глава починається та закінчується сюжетними мотивами зі святого Євангелія, а також великими заглавними літерами-буквицями. Текст набрано в одну колону-шпальту кирилицею  в’яззю у дві фарби (червону та чорну), по периметру кожної сторінки – щедро прикрашений позолотою орнамент. Книжковий блок з тисненим рослинним золотавим візерунком закривається фігурними застібками з бронзи. Цей експонат козацької доби представляє рідкісний зразок церковнослов’янського друкованого та рукотворного мистецтва. 

Директор музею Надія Юрченко