DSC_4657

DSC_4650

DSC_4649

DSC_4643

DSC_4642

DSC_4640

DSC_4639

DSC_4636

DSC_4634

DSC_4614

3. Кричевський Ф.1879-1947 Три покоління. 1913


Шарм української сережки

Колекція музею зберігає дивовижні скарби мистецтва, серед яких виокремлюються українські жіночі прикраси кінця ХІХ – початку ХХ ст.

Із давніх-давен ювелірні вироби були декором не лише жіночого одягу, а й чоловічого. Ще за часи існування первісної людини прикраси виконували як естетичну функцію, так й охоронно-магічну. Для оздоблення вбрання існували різноманітні ланцюжки, намисто, підвіски, персні, браслети й сережки, про які йтиме мова.

А чи ви замислювалися над походженням слова «сережка» та як вона потрапила на блискучі вітрини ювелірних магазинів? Походження слова серга,сережка пояснюють по-різному: або від  давньорус.  усерѧзь («вушна прикраса»), або як тюркізм. Сережки спочатку були не жіночою, а чоловічою прикрасою. Їх почали робити ще 7 тис. років тому в древній Азії. Ця прикраса відома в усьому світі та має безліч форм. Українське жіноцтво в цьому плані не було виключенням.

Зразки українських сережок кінця ХІХ – поч. ХХ ст., представлені в колекції, дають уявлення про особливості побутування виробів цього часу. Репрезентовано сережки різних форм й оздоблення. Найпотужнішою стала рослинна тематика: це прості шестипелюсткові квіточки, декоровані листками, тендітні ягідки. У їх виготовленні використовувалися сплави різних металів, імітуючи срібло та золото. Прикрашені вироби різнокольоровими камінцями (фарбоване скло), серед яких переважає червоний і зелений кольори, а також – присутнє вкраплення бірюзи. Щодо форми сережок – це виражені геометричні фігури: овал, круг, квадрат, ромб. Досить часто до основи сережки прикріплювали підвіски грушоподібної форми, які вдосконалювали предмет.

Ознайомившись із групою музейних ювелірних виробів, складається певний праобраз їх власниць, підкреслюючи українську жіночність, кокетливість і чарівність. 

Мол. науковий співробітник Алла Качур