Чорне сімейство

Флакон з аметисту

Фенікс, качечки-мандаринк

Таріль з Півнями

Тарілка

Тарілка з 5-ма дорогоцінностями

Тарель

Сервіз (кобальт)

Прямокутна таця

Пласт, перегородчаста емаль

Піднос (жардін’єрка)

Піали

Персонаж, різьблене дерево

Ваза, перегородчаста емаль

Пара ваз, кобальт

Кобальт

Друзі під сосною

Дракони (тарілочки, пара)

Дорожний набір

Восьмикутна тарілка

Ваза, кобальт

Ваза зі сценами

Ваза з піонами

Ваза з персонажами

Ваза з кришкою

Ваза з китайцями

Ваза з квітами

Ажурне різьблення, дерево


Далекосхідне мистецтво в колекції Сумського обласного художнього музею  представлено переважно виробами епохи останньої китайської (а точніше Манджурської) династії Цин: уславленим китайським фарфором, різьбленими деревом, каменем, кісткою, а також зразками вишивок, перегородчастої емалі та традиційним живописом – паперовими свитками  з тонкого бамбукового чи рисового паперу, вкритого малюнками тушем і акварельними фарбами. Останні надійшли до зібрання 1953 року з Московського Державного музею  Східних культур, і серед них виділяється натюрморт «Квіти і фрукти» китайського художника ХІХ ст. Лі Цзи Чжоу.

Фарфор Китаю користується заслуженою світовою славою. Вперше властивості цього матеріалу відкрили у VII ст. працьовиті китайські майстри. Саме у порцеляні яскраво втілились космогонічні та естетичні уявлення древньої китайської цивілізації. В зібранні представлено вироби XVIII – ХІХ ст. – періоду останньої правлячої династії Цин (1644-1911), коли довершеність прийомів та видів декору досягла свого апогею. Це декоративні вази і тарелі, розписані емалями в гамі «зеленого» та «рожевого» сімейств, а також вироби, вкриті підполивним кобальтовим розписом або золотом.

Техніка перегородчастої емалі – напаяні на металеву основу тонкі мідні дротики, що утворюють окремі резерви, залиті кольоровими емалями відповідно до вибраного зображення, – набула розповсюдження у Китаї з XV ст. В колекції представлені побутові та декоративні вироби переважно ХІХ ст., в сюжетах яких переважає традиційна тематика розписів: «птахи і квіти», «гори і води», «дракон і фенікс».

Художньою обробкою каменю займалися в Китаї протягом тисячоліть. В колекції зібрано фігурні флакони з кришталю, аметисту, сердоліку; стеатитові прибори для письма: тушечниця з мавпочкою та спарені стопи для пензлів. Особливий інтерес становить скульптура культового призначення – зображення Будди-Амітаби , виконане з трьох порід каменю.

У виготовленні різноманітних  побутових  і декоративних предметів з кістки та твердих порід дерева у Китаї та Японії майстри використовували схожі прийоми та методи: об’ємне, площинне, рельєфне та ажурне різьблення, гравірування, інкрустацію.

Характерна рису китайських майстрів – тісний зв’язок з природою, намагання зберегти недоторканою первинність асиметричної форми, притаманну їй красу. Ці риси властиві всім виробам, а їх близько 100, що зберігаються у Сумському художньому музеї.