1 бароко

Килим панський

Килим панський

Килим вінчальний

Килим вінчальний

5. Український килим. XVII ст. бароко

Український килим. XVII ст. бароко

4, Український килим. ХІХ ст.

Український килим. ХІХ ст.

3 . Український килим. 1815 рік

Український килим. 1815 рік


Килимарська спадщина

У музеї зберігається понад сотні українських килимів, 60 з яких  вироби «старих» зразків.  Відомо, що видатний український художник, уродженець Сумщини Василь Кричевський, який був добре обізнаний на старожитностях, своїми порадами допомагав Оскару Гансену в колекціонуванні килимарства.

Літописні джерела свідчать, що килими вживалися у ритуалах князівських поховань. Поширення набули за часів гетьманства. У ХVІ – ХVІІ ст. їх виробляли у поміщицьких майстернях. У ХVІІІ – ХІХ ст. у містах і селах з’являються кустарні підприємства. Килими робили з овечої вовни, для основи використовували коноплю та льон. Нитки фарбували природними барвниками з рослин і навіть комах. Ткали килими на вертикальних або горизонтальних верстатах.

Збірка складається з виробів килимарського мистецтва Центральної та Лівобережної України ХVІІІ – ХІХ ст. (Полтавщина, Київщина, Чернігівщина, Волинь), орнаментованих стилізованими рослинними мотивами. Вони поділяються на «барокові», «рокайльні», «ампірні», «архаїчні», так звані «панські» і народні. В елементах декору, окрім ваз та кошиків із квітами, є також «роги достатку». Композиції з квітковою орнаментикою з‘явилися в українському ткацтві пізніше, ніж геометричні.

Килимарське ткацтво в Україні було збагачено впливами як перських килимів, так і західноєвропейською гобеленовою технікою – «вільної нитки».

Аналіз збірки «старих» українських  килимів дозволяє стверджувати, що її збирачі та хранителі залишили прийдешнім поколінням унікальні зразки українського народного мистецтва.

Зав. відділу Людмила Федевич