Пастушка

Пастушка з дудкою

Пастораль

Викрадення

, Мейсен

Алегорія Зими

DSC_5872

DSC_5866

DSC_5862

DSC_5860

Алегорія Весни

DSC_5859

Алегорія Літа

DSC_5858

Алегорія Осені

DSC_5856

DSC_5854

DSC_5852

DSC_5851

DSC_5849

DSC_5848

DSC_5847

DSC_5846


Понад 300 років працює у Німеччині

Мейсенська фарфорова мануфактура

У кожній країні світу є національні символи, які найяскравішими зразками увійшли до скарбниці світової культури. Серед таких шедеврів можна виокремити і мейсенський фарфор. Це ексклюзивні вироби, які понад 300 років створюються на порцеляновій мануфактурі у Мейсені (поблизу Дрездена). Їх унікальність і неповторність полягає у тому, що вони досі виготовляються вручну. Майстерність професіоналів найвищого класу, досвід і традиції, накопичені за багаторічну історію, власна лабораторія, де виготовлено близько 10 000 відтінків фарб – все це робить фарфор мануфактури вишуканим і неперевершеним.

Мейсенська фарфорова мануфактура – перша в Європі порцелянова мануфактура заснована при дворі Саксонського короля Августа Сильного 6 червня 1710 року. Слава винахідника рецепту європейського фарфору належить Йогану Фрідріху Бетгеру (1682-1719), який співпрацював з відомим вченим того часу Вальтером фон Чирнхаузом.

На початку свого існування мейсенський фарфор імітував китайські зразки. Прикладом того може слугувати експонат музею – блюдо зі східними мотивами (метелики і так зв. «індіанські квіти»),  яке вирізняється  лаконізмом форми,  контрастом білої маси і яскравими кольорами розпису, прозорістю поливи, відчуттям міри у декорі.

Твори мейсенських художників швидко увійшли в моду, завод отримав багато замовлень. Серед його пошановувачів була й російська імператриця Катерина ІІ. В експозиції – чашка і блюдце із сервізу, виготовленого на її прохання. Жінка зображена на троні в образі Мінерви – богині мудрості, покровительки писемності, мистецтва. Виконані у строгому класичному стилі з монохромним, тонко розробленим коричневим розписом, ці вироби належать до числа прекрасних зразків  фарфорової продукції мануфактури.

З 1740 року на мейсенському заводі отримує розповсюдження розпис «німецькі квіти», зразком якого можуть слугувати дві цукерниці у формі листочків, що вкриті рельєфним і мальовничим декором з дрібних ліпних квітів, посуд, прикрашений квітковим розписом та мініатюрним живописом – вплив стилю рококо.

Розквіт Мейсенської мануфактури припадає на період роботи скульптора Йогана Іоахіма Кендлера (1706-1775), головними ознаками якого стали виразна пластика і вишуканий декор. Майстром були створені близько тисячі  дрібних фігур на різноманітну тематику. Скульптурка «Викрадення сабінянки» – приклад роботи автора. Вона була виконана за мотивами композиції скульптора  Джованні Берніні.

Основну частину експозиційного матеріалу складають роботи так званого «повторного рококо», популярного у середині ХІХ ст. Це фарфорова пластика у вигляді алегоричних зображень Весни, Осені, Зими, ваза-ароматниця, густо покрита ліпними квітами і амурами, фігурка дами з букетом, котра сидить за туалетним столиком, а також скульптурна група «Музиканти». Роботи відрізняються прекрасним почуттям матеріалу, особливості якого підкреслюються соковитістю тонів.

У колекції Сумського обласного художнього музею ім. Н. Онацького зберігається близько 40 виробів Мейсенскої фарфорової мануфактури. Частина порцеляни надійшла до фондів у 20-х р. XX ст. з приватних колекцій (зокрема, з колекції київського мецената Оскара Гансена). Інші експонати були зібрані науковими співробітниками у 70-80 рр. XX ст.